Åpenhetsloven
Redegjørelse Åpenhetsloven 2024
For regnskapsperioden 01. januar – 31. desember 2024
Bakgrunn
Kort om selskapet og implementering av Åpenhetsloven
Denne redegjørelsen er gjeldende for selskapet Lysvatn Holding AS, men datterselskapene Lysvatn AS, Lysvatn Fiber AS og Meløy Energi AS er hensyntatt i aktsomhetsvurderingene. Disse selskapene omtales under ett og referert til som Lysvatn Holding AS.
Virksomheten i Lysvatn Holding AS (heretter Selskapet) er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (heretter «Åpenhetsloven») , og plikter dermed å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger som skal sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Åpenhetsloven stiller blant annet krav til at Lysvatn Holding må kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold både internt hos oss og i vår leverandørkjede. De virksomhetene som er omfattet av loven, må offentlig redegjøre for de aktsomhetsvurderingene som foretas. Redegjørelsen skal oppdateres og publiseres på vår nettside innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.
Aktsomhetsvurderingene skal foretas i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper på området for menneskerettigheter, som samsvarer med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).
Lysvatn Holding har arbeidet med å implementere Åpenhetsloven i tråd med OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv: Aktsomhetsvurderingsprosessen er i modellen delt opp i seks trinn, som er tilpasset i forhold til Lysvatn Holdings størrelse, art, kontekst, samt alvorlighetsgrad av og sannsynlighet for negative konsekvenser.
Nøkkelinformasjon om Lysvatn/ Meløy Energi og vår leverandørkjede
Metodikk: Aktsomhetsvurderingsprosessen
Forklaring av ansvar
Lysvatn Holding AS har i styremøte forankret det utøvende ansvaret i styret, for å sikre at kravene som følger av Åpenhetsloven implementeres, ivaretas og etterleves. I tillegg til at styret tar et utøvende ansvar for å fremme og respektere menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Selskapet, er det tildelt følgende mandater i Selskapet:
- Einar Rosting, Daglig leder
- Mandat: Overordnet ansvar for ivaretakelse og etterlevelse av Åpenhetsloven i Lysvatn Holding AS. Daglig leder har også overordnet ansvar for å innarbeide rutiner for håndtering av informasjonsplikt og sørge for at disse etterleves i Lysvatn Holding AS
Selskapet har innført etiske retningslinjer for leverandører og forretningspartnere, rutiner for håndtering av informasjonsplikten og plan for risikoanalyser og aktsomhetsvurderinger. Det er også vedtatt at styret skal legge en konkret plan for å sikre etterlevelse av de krav som følger av Åpenhetsloven, samt for hvordan Selskapet i praksis skal arbeide med denne.
De nevnte retningslinjer og rutiner innføres for å konkretisere hvordan Selskapet skal arbeide med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og vil tilrettelegge for at Selskapet kan arbeide systematisk og effektivt med:
i. kartlegging, kontroll og oppfølgning av interne forhold og leverandørkjeden,
ii. utarbeidelse av risikoanalyser og aktsomhetsvurderinger, samt
iii. håndtering av innsynsforespørsler.
Det er vedtatt at styret, i samsvar med de overordnede ansvarlige (ref. nevnte mandater) skal oppdatere relevante rutiner og retningslinjer ved behov.
Kartlegging og identifikasjon av risiko
Internt i egen organisasjon
Selskapet har ferdigstilt arbeidet med kartlegging av interne forhold i Lysvatn Holding AS, for å identifisere hvilke områder som utgjør risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Basert på vår kartlegging og undersøkelser av faktiske forhold er vi av den oppfatning at vi internt i egen virksomhet hverken forårsaker, bidrar til, eller er direkte knyttet til faktiske eller potensielle negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er jevnt over lav risiko i Lysvatn Holding AS.
Lysvatn Holding AS er et energiselskap som produserer elektrisitet fra vannkraft og distribuerer elektrisitet gjennom Meløy Energi AS. Selskapet er lokalisert i Meløy kommune i Nordland. Vi anser oss selv til å være i en risikofylt bransje. Områdene som er kartlagt og vurdert nærmere i forhold til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er områder vi mener kan ha høyest risiko for negativ påvirkning av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i denne konkrete bransjen.
Listen under er ikke uttømmende, men viser eksempler på områder hvor vi har foretatt aktsomhetsvurderinger internt:
- Tilknytningsformer, ansettelse og oppdragsavtaler.
- Arbeidstid, lønn og ferieavvikling og særlig uavhengige stillinger.
- Helse, miljø og sikkerhet, fysisk- og psykososialt arbeidsmiljø.
- Internkontroll og varslingssystemer.
- Organisasjonsfrihet og medbestemmelsesrett.
- Interne rutiner for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold.
- Utenlandske arbeidstakere og etiske retningslinjer.
- Personvernsrutiner og risikovurdering av informasjonssikkerhet.
Vi har forankret vårt arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i våre etiske retningslinjer som de ansatte plikter å etterleve.
Lysvatn Holding AS har pålagt HMS-dokumentasjon på plass, ansatte og ledelse har fått nødvendig HMS-opplæring og virksomheten har ordninger for medvirkning ved verneombud og arbeidsmiljljøutvalg (AMU). De ansatte har arbeidsavtaler og selskapet har kontroll over de ansattes arbeidstid. Virksomheten har god på kontroll på kravene etter personvernregelverket og høy bevissthet knyttet til personvern.
Kartleggingen for 2023
Kartleggingen som ble gjennomført i begynnelsen av 2023 viste noen områder som hadde et potensiale for en begrenset negativ påvirkning for våre ansatte. Det ble ikke avdekket faktiske eller potensielle negative konsekvenser. Gjennom en risikobilde avdekket vi fem områder i 2023 som vi satt konkrete tiltak mot. Informasjon om våre tiltak er tilgjengelig i vår redegjørelse for Åpenhetsloven for regnskapsåret 2023. Vi lister opp områdene under.
- Arbeidet i AMU har vært inaktivt i en periode, men vil reaktiveres våren 2024.
- Selskapet vil gjennomføre risiko- og sårberhetsanalyser av HMS-risikoer i selskapene, og følge opp dette arbeidet med oppdaterte handlingsplaner. I tillegg vil selskapet gjennomføre nye vernerunder.
- Vi vil tydeliggjøre for de ansatte når de skal benytte avvikssystem og når varslingssytemet for kritikkverdige forhold skal benyttes.
- Vi vil også øke bevisstheten blant de ansatte om viktigheten av åpenhetsloven og vårt arbeid med strukturering av retningslinjer internt.
- Vi ser også at det er hensiktsmessig å gjøre årlige gjennomganger av vårt personvernarbeid for å sikre etterlevelse av personvernregelverket.
Kartlegging for 2024
Som del av vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger i henhold til Åpenhetsloven har vi i 2024 videreført og styrket arbeidet med å identifisere og håndtere risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet. Oppfølgingen har vært basert på funn fra 2023, supplert med nye tiltak som følge av ytterligere kartlegging og risikovurderinger.
I løpet av 2024 har vi fått ny bedriftshelsetjeneste, Hemis, som har gjennomført en grundig risikovurdering på tvers av virksomhetene. Dette har blant annet ført til en eksponeringskartlegging høsten 2024, hvor vi har identifisert risikoområder knyttet til:
- Impulsstøy ved arbeid med motorsag
- Langvarig arbeid ved dataskjerm
- Eksponering for trestøv fra saging og boring i trestolper
Som respons på disse funnene har vi blant annet iverksatt målrettet vaksinering mot stivkrampe for ansatte som er særlig utsatt.
Videre har vi fulgt opp og styrket det systematiske HMS-arbeidet. Et tydelig tiltak i 2024 har vært en skjerping av praksis rundt vår "Sikker Jobb Analyse", som nå skal gjennomføres før alle arbeidsoppgaver. Dette er særlig viktig ettersom flere avvik knyttes til situasjoner der ansatte har fraveket rutiner med en "jeg skal bare"-tilnærming. Vi har erfart at mange prosedyrer er godt implementert, men at etterlevelse i praksis fortsatt krever oppmerksomhet.
Selskapet har fortsatt et aktivt avvikssystem, hvor vi i 2024 har registrert 126 avvik, noe som er innenfor vår målsetning om fire avvik per ansatt per måned. Vi har et bevisst fokus på å unngå under-melding av avvik, og har i løpet av året integrert gjennomgang av innmeldte avvik i både allmøter og daglige morgenmøter. Mer alvorlige eller kritiske avvik diskuteres alltid særskilt og umiddelbart. For avvik som har medført eller potensielt kunne medført skade, gjennomfører vi systematiske rotårsaksanalyser. Vi hadde én fraværsskade i 2024, knyttet til manglende bruk av sikkerhetsutstyr – dette har blitt grundig fulgt opp med tiltak og intern læring.
I 2024 har vi også notert en betydelig reduksjon i sykefravær, fra 6,1 % til 3,8 %. Dette skylles en langtidssykemelding, men også noe som vi ser som en indikasjon på bedre oppfølging, økt trygghet og forbedret arbeidsmiljø.
Vi viderefører tiltakene fra 2023, og rapporterer at:
- Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er reaktivert og i drift
- Risiko- og sårbarhetsanalyser på HMS er gjennomført og handlingsplaner oppdatert
- Det er gjennomført tydelig internkommunikasjon om bruk av varslingssystem vs. avvikssystem
Gjennom vårt interne arbeid med aktsomhetsvurderinger ønsker vi å sikre at vi som arbeidsgiver og samfunnsaktør ivaretar våre ansatte på en trygg, rettferdig og transparent måte. Vi er opptatt av kontinuerlig forbedring og vil i 2025 fortsette arbeidet med videre utvikling og forankring av ansvarlig praksis i hele konsernet.
Det er ikke avdekket faktiske eller potensielle negative konsekvenser, men det er foreslått konkrete tiltak for å forbedre det arbeidet vår virksomhet gjør for å ha et godt arbeidsmiljø for alle våre ansatte.
Hos våre leverandører
Vi har gjennomført en kartlegging av våre leverandører for å identifisere hvilke områder som utgjør risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Selskapet anskaffer i all hovedsak tjenester fra bransjer som driver med agentur- og engroshandel, spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet og tjenester tilknyttet informasjonsteknologi. Vi legger til grunn at bedriftene har en bransjerisiko for faktiske eller potensielle negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, ettersom de befinner seg i risikoutsatte næringer.
I denne prosessen har vi tatt utgangspunkt i våre leverandører i alle næringer, uavhengig av størrelse på kontrakten. I vurderingen av hvilke leverandører man skal gjennomføre videre oppfølging under Åpenhetsloven, har vi tatt utgangspunkt i landrisiko, bransjerisiko, produktrisiko samt kjent virksomhetsspesifikk risiko. Det er særlig bransjerisiko som danner grunnlaget for grovsortering av leverandørene, men siden mange av leverandører tilhører samme bransje, har vi i Lysvatn Holding også benyttet oss av andre parametere i utvelgelsen. Dette er blant annet om leverandøren har revisormerknader, og forholdstall som indikerer leverandørens økonomiske tilstand (såkalt z-risiko). Dette for å avdekke om vi har leverandører som er i faresonen for å gå konkurs, noe som vil potensielt kunne gi insentiver for å ikke forholde seg lojalt til gjeldende regler f.eks. om arbeidstakeres rettigheter – noe som vi ønsker å følge med på.
Videre har vi benyttet oss av andre indikatorer som størrelse på omsetning fra den enkelte leverandør holdt opp mot omsetning fra de øvrige leverandørene til Lysvatn Holding AS, i tillegg til forholdet mellom leverandørens totalomsetning holdt opp mot vårt kjøp. Sistnevnte gir en indikasjon på påvirkningskraften vi i Lysvatn Holding AS har mot de enkelte leverandørene dersom de finner at f.eks. arbeidstakernes rettigheter ikke er tilstrekkelig ivaretatt.
- Gjennom tilsvarene fra våre leverandører har vi fått svar på områder som vil være aktuelle for risikoutsatte leverandører, listen er ikke uttømmende, men viser eksempler:
- Hvordan sikrer selskapene at utenlandske arbeidstakere får innføring i arbeidsrettigheter o.l. mtp. eventuelle språkbarrierer.
- Hvordan identifiserer dere risikoer for negative arbeidsforhold i deres egen virksomhet og i deres leverandørkjede?
- Stiller selskapene kontraktmessige krav om anstendige arbeidsforhold (lønn, arbeidstimer osv.) til deres leverandører?
- Er dere bundet av eller følger selskapene noen tariffavtale?
- Hvordan forsikrer selskapene seg om at alle ansatte har trygge arbeidsforhold?
- Hvordan forsikrer selskapene seg om overholdelse av lovpålagte krav til arbeids- og hviletid?
- Har dere hatt noen yrkesskader de siste tolv månedene? Hvis ja. Hva er gjort for å unngå gjentakelse?
Med grunnlag i ovennevnte fremgangsmåte har man kommet frem til en liste med selskaper som har en potensiell risiko. Det er deretter foretatt vurderinger av om noen av leverandørene skal gis en lavere prioritet eller en høyere prioritet innbyrdes. Metoden har medført at vi ikke har sett grunnlag for å ta ytterligere tiltak mot våre leverandører, da selskapene enten ikke har nevneverdig egenrisiko, er omfattet selv av Åpenhetsloven eller er større offentlige selskaper.
Gjennom en samlet risikovurderinger har ikke Lysvatn Holding AS funnet faktiske eller potensielle negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører.
Oppsummering og veien videre
I arbeidet med Åpenhetsloven har vi så langt forankret ansvarlighet i styret, startet arbeidet med å kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i Selskapet, samt i forhold til våre leverandører. Vi har ikke avdekket faktisk eller vesentlig risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold.
Arbeidet vårt med Åpenhetsloven er en kontinuerlig prosess, hvor vi på jevnlig basis vil foreta aktsomhetsvurderinger. Vi planlegger bl.a. å følge opp forbedringspunktene etter den interne gjennomgangen, samt å følge opp svar fra våre leverandører.
Videre vil vi fortsette arbeidet med å øke bevisstheten blant våre ansatte og blant våre leverandører om viktigheten av Åpenhetsloven. Et av våre mest sentrale verktøy for å sikre at vi ikke tiltrekker oss useriøse aktører, er å ha gode systemer og rutiner for å avdekke faktisk eller vesentlig risiko for negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører, slik at vi reduserer risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
SIGNERING
Ørnes, den 08.05.2025
Styret i Lysvatn Holding AS
- Loven gjelder bl.a. for «større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge», jf. Åpenhetsloven § 2, 1. avsnitt. Med «større virksomheter» menes «virksomheter som omfattes av regnskapsloven § 1-5, eller som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår: 1) salgsinntekt: 70 millioner kroner, 2) balansesum: 35 millioner kroner og 3) gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk», jf. Åpenhetsloven § 3 bokstav a).
Fant du ikke det du lette etter og ønsker du å komme i kontakt med oss? Send ditt spørsmål til post@lysvatn.no, og vi vil svare deg så fort som mulig.